پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز هفته حج مبارک باد

ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز هفته حج مبارک باد
سالروز تولد کريمه اهل بيت حضرت معصومه (س) بعنوان آغاز هفته حج نيز نامگذاري گرديده است که این هفته را به همه خادمین ضیوف الرحمن تبریک عرض میکنیم. روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی

 


روز اول ذيقعده ،مصادف با ولادت يكي از بانوان كريمه اسلام ،حضرت معصومه(س) مي باشد که آغاز هفته کرامت و همچنین آغاز هفته حج نیز نامگذاری گردیده است. روز ولادت حضرت معصومه (س) روز دختر نیر نامگذاری شده است.

در قبل از ولادت حضرت فاطمه معصومه :ترسيم زيبايي از وجود با برکت ايشان در روايت ها و محل حضور ايشان و بركت هاي وجودي حضرت بيان شده بود . در قدر و دررفعت مقام و مرتبه والاي اين بانوي آسماني ، همين نکته کافي است که همواره مورد احترام و تقديس چند امام معصوم :قرار گرفت و قبل از آن كه اين بانو به دنيا بيايند از فضايل و کرامت هاي ايشان سخن ها گفته اند و سفارش زيارت قبر شريف شان را به دوستان و محبان خود کرده اند . 
از جمله مناقب و شرافت هاي حضرت معصومه:، صدور زيارت نامه مخصوص براي آن حضرت از حضرت علي بن موسي الرضا :است . زيارت نامه اي که جملات آن حکايت از مقام عظيم آن بانوي بزرگوار دارد ، که هيچ بشري قادر به درک آن نيست . مقامي که امام صادق :با عنوان شفاعت نام برده و فرمودند : «همه ي شيعيان با شفاعت فاطمه معصومه :به بهشت وارد مي شوند .» (قمي،1313ه.ق،ص4)
 اين حديث نشان مي دهد که در عرش الهي داراي جايگاه والايي است که اگر زيارت او همراه با معرفت و شناخت درست باشد ، زيارت کنندگان را به بهشت رهنمون مي شود ، مقامي که والاترين جايگاه يک انسان است ،هم چنان که آيت الله جوادي آملي مي گويد : «[ حضرت معصومه :]  يک کريمه از دودمان نبوت و ولايت است ، به جايي مي رسد که امام هشتم و نهم درباره ي زيارت او توصيه و سفارش دادند ، هرکس او را زيارت کند بهشت بر او واجب مي شود . »( سخنراني جوادي آملي،1358)
ترسيم شرايط محيطي فضاي امن و صفاتي که امام صادق :قبل از تولد حضرت معصومه :ترسيم کرده بودند وخبر از تولد بانويي که رسالت مهمي بر دوش دارد و تولد ايشان و امام رضا :از يک مادر از نکات
 مهم و قابل توجه  براي محققين است . زيرا اين توصيه ها و نحوه تولد حضرت فاطمه معصومه :و مسئوليتي که بر دوش دارد، ايجاب مي کند که محيط سياسي و تربيتي حضرت معصومه :و فضاي ترسيم شده در روايت هاي مربوط به ايشان و علت حضور بانوي گرامي در قم و شکل گيري پايگاه تشيع با محوريت وجودي حضرت را در لسان پيامبر اکرم (ص)  و امام صادق : و نوع تعليم و تعلم و تربيت حضرت در سايه سار دو امام معصوم : و هجرت کريمه او در دفاع از ولايت و امام زمان خويش مورد توجه قرار گيرد.
 عواملي که هريک از نکات آن از مسائل قابل توجهي است که جايگاه والا و مقام معنوي و عرفاني حضرت معصومه را در نزد خداوند نشان مي دهد . از اين روي با توجه به محدوديت موضوع و صفات و القاب گوناگون حضرت معصومه :در اين تحقيق تنها «محدثه» بودن آن حضرت  را مورد بحث و بررسي
 قرار مي دهيم . 
گزينش الهي قرب و منزلت حضور معصومه :در شهري به نام «قم» در سيره ي نبوي از زمان رسول اکرم (ص)تا زمان امام صادق :و ظهور حضرت حجت امام زمان (عج) همواره مورد تاکيد بوده است . (قمي،همان،ص 47/القمي ،همان،ج2،ص446/مجلسي،1366،ج60،ص 315)شهري که با وجود فرزندي از فرزندان معصومين :و يک زن رونق مي يابد و محل رشد و توسعه علمي مي شود که به عنوان پايگاه جهان تشيع معرفي مي گردد . مکاني به عنوان تجمع دوستداران اهل بيت :و بستر سازان ظهور امام زمان (عج) بر آن تاکيد شده است . هم چنان که پيامبر اکرم (ص)  در مورد صورت و سيرت شهر قم در معراج فرمودند : «در آن شب که مرا از اين کلبه برگرفتند و بر گنبد خضرا بالا بردند ، در آسمان چهارم قبه اي را تابان ديدم که به سان استبرق سبز مي درخشيد . به جبرئيل گفتم اين قبه که زيباتر از آن در آسمان چهارم مشاهده نکردم چيست ؟ جبرئيل گفت : دوست من ! اين صورت و سيماي شهر قم است .» (قمي ، همان ، ص 96/ مجلسي ، همان ، ج 60 ، ص 207)
 اين حديث جايگاه شهر قم را در عرش الهي نشان مي دهد که از گذشته مکان آن مورد توجه بوده است . بيشترين روايت ها از لسان امام صادق :در مورد شهر قم و متولد شدن فرزندي از نسل امام موسي کاظم :بيان شده است . تاکيد امام صادق :و پيشگويي ايشان در مورد دختري که هنوز متولد نشده است ، اما وظايف او نشان مي دهد که اين فرزند ، مسئوليت و تکليف مهم و ويژه اي در جريان رسالت نبوي دارد که گواه روشني به «اصطفا» و «گزينش» (مجلسي،همان، ج 7 ، ص 336 )آن بانو توسط خداوند رب العالمين است که بر لسان امام صادق :جاري شده است تا با بيان روايت هاي معتبر ، اذهان جامعه و شيعيان حقيقي را به اين نور تابان متوجه سازند و با آماده سازي افکار علويان ، زمينه را براي پذيرش ايشان و گرد آمدن اهل علم و تقوا در اين شهر فراهم آورند . 
حرم امن الهي  امام صادق :صحبت از حرم امني مي کنند که براي اهل بيت :با حضور زني از اولاد ايشان شکل مي گيرد چنان که در روايت آمده است امام صادق :فرمودند : «ان الله حرما و حرمکه و لرسوله حرماً و هو المدينة و لاميرالمومنين حرماً و هو الکوفة و لنا حرماً و هو قم ، ستدفن بينها امرة ، من ولدي تُسمَّي فاطمه ، من زارها وجبت له الجنة (قال عليه السلام) ذلک و لم تحمل لموسي امة ... .» (النوري الطبرسي ،1408ه.ق،ج10/ مجلسي ، همان ، ج 60 ، ص 216/ قمي،1370، ص 854)
«براي خدا حرمي است و آن مکه است و براي رسول خدا (ص)  حرمي است و آن مدينه است و براي اميرالمومنين :حرمي است و آن کوفه است و براي اهل بيت :حرمي است و آن قم مي باشد و به زودي زني از اولاد من که فاطمه ناميده مي شود ، در آنجا دفن مي شود . هرکس او را زيارت کند ، بهشت بر او واجب مي گردد .» 
اين سخن را امام صادق :در حالي بيان کردند که حضرت معصومه :متولد نشده بودند و دوم آن که ايشان از دفن حضرت معصومه :در اين شهر خبر مي دهند .در روايت ديگري امام صادق :باز از تولد فرزندي از فرزندان امام موسي کاظم :به شيعيانش خبر مي دهد تا اين معصومه بهتر شناخته شود و اگر ديگران مدعي بودند ، شيعيان بتوانند حقيقت را از مدعيان دروغين تشخيص دهند .
 در روايت آمده است در حالي که امام صادق :با کودک خود سخن مي گفتند «يکي از شيعيان به نزد حضرت آمدند ، امام را ديد که با کودکي در گهواره سخن مي گويد ، مرد باز هم جلوتر آمد و به کودک سلام کرد ، کودک نه تنها جوابش را داد بلکه گفت : اي مرد نامي را که براي دخترت که تازه متولد شده است ، انتخاب کرده اي که خداوند آن را دشمن مي دارد ، پس نامش را عوض کن [آن مرد نام دخترش را حميرا گذاشته بود] شگفتي مرد دو چندان شد آنگاه امام صادق :فرمود : اين کودک فرزندم موسي است . خداوند از او دختري به من عنايت مي کند که نامش فاطمه است . او را در سرزمين قم به خاک مي سپارند ، هر شخصي که او را در قم زيارت کند ، بهشت برايش واجب مي شود . » (قزويني رازي،1354 ، ص 198/ مهدي پور،1374 ،
 ص 23)
در روايت هاي معتبر ديگر نه تنها از شهر قم به عنوان «عُش آل محمد» ( مجلسي ،
 همان ، ج 57 ، ص 214 (ح31)) ياد شده است ، بلکه خبر از حضور زني از سلاله پاک نبوي در اين شهر مي دهد که با دفن او در اين شهر ، پايگاه تشيع شکل مي گيرد و مرکز علم و دانش اهل بيت :مي گردد که شعاع آن وسيع و دامن گير مي شود و اين ماموريتي الهي است که به لطف وجود کريمه اهل بيت :،حضرت معصومه :شکل و جهت مي گيرد . 
در حقيقت امام صادق :با ذکر دقيق و تکرار آن خواسته اند علويان را به پايگاهي که توسط يک زن به نام فاطمه : و از ذريه امام موسي کاظم :شکل مي گيرد ، متوجه گردانند و اين نکته که اين شهر مرکز رشد علوم معارف ديني خواهد گشت  و هنگامي که در شهرهاي مختلف که مرکز علم و دانش جمع مي شود ، شهر قم پيرامون فاطمه معصومه :چون نگيني درخشش خود را دارد و مرکز معارف الهي و نبوي است . امام صادق : در اين زمينه فرمودند : «به زودي کوفه از علم خالي مي گردد و علم از آن برچيده مي شود . آن چنان که مار درلانه اش به خود مي پيچد . آن گاه علم در شهري به نام «قم» ظاهر مي شود و آنجا مرکز دانش و فضيلت مي گردد تا جايي که در روي زمين حتي يک نفر مستضعف و ناآگاه در دين باقي نمي ماند ، حتي بانوان پرده نشين .» (مجلسي ، همان ، ج 60 ، ص 163)
نکته جالب در اين حديث تغيير مکان علم از کوفه به قم است ، پايگاهي که مرکز نشر و گسترش علوم و معارف الهي قرار مي گيرد و ديگر آن که به قدري علم رواج مي يابد که حتي زنان خانه دار نيز به برکت حضور در اين شهر از علم و آگاهي برخوردار مي گردند . اين احاديث نشان مي دهد که خداوند اراده کرده بود تا وجود زني از سلاله پاک رسول الله در شهري به نام قم ، ماموريت و رسالتي الهي را در دفاع از حريم نبوي و اهل بيت : برعهده گيرد تا با گرد آمدن علويان به دور شعاع تابان و فروزان اين ستاره درخشان ، پايگاه امني را براي ترويج فقه جعفري ايجاد کند تا عالمان و فقيهان با استفاده از انوار وجودي ايشان به کسب دانش و فضايل اهل بيت : مشغول شوند .
از اين روي است که صفت «صفية الله» يعني «برگزيده خدا» (سپهر، 1363 ، ص 336)به حضرت فاطمه معصومه :داده شده است . اصطفا (برگزيده شدن) حضرتش را نيز از اين فراز زيارت نامه که توسط امام رضا :به سعد اشعري قمي تعليم فرمود ، مي توان استفاده نمود که فرمودند : «فانّ لک عندالله شاناً من الشان؛به درستي که براي تو در نزد خداوند مقام رفيعي است . » ( مجلسي ، همان ، ج 102 ، ص 265)
 

ميلاد فاطمه معصومه (س) 
حضرت معصومه  (س)  در اول ذيقعده(جرير طبري، 1413هـ . ق ، ص 309 /مجلسي ، همان ، ج 48 ، ص 317 ) سال 173 هـ . ق در دوران خلافت هارون (193 – 170 هـ . ق) در مدينه ديده به جهان گشود . پدر ايشان امام موسي کاظم  (س)  و مادرشان نجمه خاتون ( کليني ، بي تا،  ج 1 ، ص 476 / جبل عاملي ، 1371 هـ . ق 
،ج 3 ، ، ، ص 636 / قمي ، منتهي الآمال ،  ج 2 ، ص 335 / جلالي عزيزيان ، همان ، ص159) بودند .
 حضرت معصومه :دومين فرزند امام موسي کاظم (ع) از نجمه مي باشد که فرزند اول آنها
 امام رضا  (ع) ( مفيد ، 1346  ، ص 4 و 3 )بوده است . در حقيقت حضرت معصومه (س)   با امام رضا (ع)  از يک مادر به عنوان عامل و پشتوانه ي ترقي و تکامل معنوي و اخلاقي و علمي حضرت فاطمه معصومه ( و يک امتياز بزرگ بوده است که در عرش الهي براي زني که مي خواهد رسالت و مسئوليت هدايت علوم و معارف نبوي را در هجرت خود در مکاني به نام «قم» به انجام برساند ، از شروط لازم بود.
 نتيجه از ديدگاه اسلام زن و مرد ، همچون دو بال هستند که داراي صفات و خصوصيت هاي يکساني هستند که مي توانند با آگاهي و معرفت در مسير سعادت و کمال گام بردارند . تاريخ اذعان دارد که هرگاه زنان در جايگاه حقيقي خود قرار گرفتند با تدبير و اخلاص خود توانستند پيام آوران و مربيان خوبي براي جامعه باشند که فاطمه زهرا :،حضرت زينب: و حضرت فاطمه معصومه u نيز از اين دسته زنان استوار و مبارز و مقاوم و عالمي هستند که از سرچشمه اسلام ناب محمدي (ص)نوشيدند و در جامعه آن را گستراندند 
حضرت فاطمه معصومه u در محيطي تربيت شده که تحت تعليم دو امام معصوم u قرار گرفت و با استعداد و صفات ذاتي که داشت در کنار عوامل محيطي و تربيت نبوي ، چنان آزموده شد تا بتواند از عهده مسئوليت خطير خويش برآيد و در صحنه هاي علمي و عملي حضوري فعال و پويا داشته باشد .حضرت معصومه u علم جويي و علم آموزي و برگزاري محافل علمي را شاخصه ي رشد و تکامل خود قرار داد و «محدثه» بودن را با انتخاب احاديث ناب نبوي همچون حديث منزلت ، غدير ، دوستي آل محمد (ص) و معراج در تاريخ حديث با راويان موثق جاودانه ساخت تا حيات اهل بيت (ص) تا ظهور حجت حق در مقابل زنگارهاي تاريخ به دور از تحريف جاودانه بماند . 
بر اين اساس وجود معصومه اي که خود معدن علم و کرامت و آگاهي است در مکان طاهري که به عُش آل محمد مشهور است ، باعث شد که در کنار انوار وجودي و تابان آن حضرت حوزه هاي عمليه اي به وجود آيد که محل رفت و آمد و تربيت فقيهان و راويان و شاگردان برجسته مکتب امام صادق uو مشراب امام موسي کاظم u  و محبان اهل بيت u قرار گيرد و بزرگ ترين مرکز نشر معارف اسلامي و پايگاه تشيع در سطح جهان گردد . 
از اين روي اگر زنان مسلمان با شناخت و معرفت با الگوهاي عملي همچون حضرت فاطمه معصومه(ع) آشنا شوند ، مي توانند در جامعه با پويايي ، آگاهي و شناخت هويت و جايگاه خويش با مسئوليت پذيري اجتماعي ، حضوري قوي، مؤثر و تأثيرگذار داشته باشند و تنها در اين صورت است که جامعه مي تواند با اميد به رشد و توسعه ، مسير سعادت و کمال را در جهت معرفت الله و خليفه الله شدن طي کند 

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو اخبار