جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

همایش کارگزاران حج تمتع ٩٧ منطقه 4 کشور در مشهد برگزار گردید

همایش کارگزاران حج تمتع ٩٧ منطقه 4 کشور در مشهد برگزار گردید
حمید محمدی رئیس سازمان حج و زیارت در همایش کارگزاران حج تمتع منطقه 4 کشور عنوان داشت :️خدمات رسانی در حوزه تغذیه، تدارکات و بهداشت برای حجاج ایرانی در حج سالجاری ارتقاء خواهد داشت.

همایش آموزشی توجیهی حج تمتع ٩٧ باحضور کارگزاران حج استانهای منطقه 4 کشور شامل استان های : خراسان رضوی،شمالی،جنوبی و سیستان و بلوچستان برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی همایش منطقه ای کارگزاران حج تمتع ٩٧ صبح پنج شنبه ۱۴ تیرماه باحضور معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت در محل تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار گردید.

همایش مذکور با تلاوت قران مجید،سرود ملی و صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز گردید که در ابتدای این نشست مدیر حج و زیارت ضمن خوش آمد گویی گزارشی از اقدامات حج و زیارت استان را بیان داشت و حجت و الاسلام و المسلمین قاصری قائم مقام بعثه مقام معظم رهبری در استان خراسان رضوی نیزدر ادامه گزارشی را از اقدامات بعثه استان و وضعیت موجود بیان نمود.

معاون وزیر و ریاست سازمان حج و زیارت که در جمع مدیران و عوامل کاروانها، مجموعه و آشپزخانه های استانهای خراسان رضوی، شمالی ،جنوبی و سیستان و بلوچستان بیان نمود: خدمت به حجاج که جز عاشقی برای آن توجیهی نداردافتخاری است که همه باید قدردان آن باشیم؛ حمید محمدی در بخش اول صحبت خود با بیان وضعیت موجود و روابط حاکم بر روابط ایران و عربستان مقوله اجرای حج را از سیاست جدا دانست و افزود : فضای سنگین برای برگزاری حج ٩۶ و مشکلات موجود با عنایت خدا و تلاش مسئولین رفع گردید وحج سال گذشته با وضعیت مطلوب برگزار گردد و این مهم باعث گردید یکی از حج های خوب ما باشد و امنیت خوب و بیان رضایتمندی حجاج حج گذشته در برگشت از سفر موجب استقبال زائرین برای حضور در حج سالجاری گردید که البته جنس زائر امسال با حج گذشته از لحاظ سن و پذیرش شرایط متفاوت است ،لذا لزوم اطلاع رسانی و ارتقاء بینش زائر در قبل از سفر از موارد مهمی است که میبایست توسط مدیران محترم کاروانها در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به محدودیت های موجود در ارایه خدمات مدنظر سازمان حج و زیارت و موارد پیش بینی نشده و مشکلات احتمالی از خادمین حجاج خواست برنامه ریزی مناسب را داشته باشند و افزود : در حج سالجاری نیز همانند حج ٩۶ با توجه به زمانبندی اعلام شده جهت حرکت حجاج به سمت جمرات این موضوع اجرایی خواهد گردید و تامین امنیت زائرین از اولویت های سازمان است. حمید محمدی به ارائه خدمات پزشکی ، تغذیه و تدارکات ، حمل و نقل ، امداد و ... طبق سنوات گذشته با نگاه ارتقاء خدمات اشاره نمود و بیان کرد همه تلاش مسئولین سازمان در این موضوع هدف گزاری گردیده است ونواقص مچ بند شناسایی استفاده شده سال قبل نیز مرتفع گردیده که با کار آرایی بهتر در عملیات حج سالجاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به برنامه های انجام شده  برای حجاج اظهار کرد: امسال سعی شده است خدمات رسانی در حوزه تغذیه و تدارکات حاجیان ایرانی ارتقا پیدا کند و امکانات برای رعایت مسائل بهداشتی فراهم شود و جداول غذایی مناسبتر ارائه شود.

 حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت امروز در حاشیه همایش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حاجیان ایرانی 30 تا 40 روز در 105 هتل شهرهای مکه و مدینه اقامت خواهند داشت که از این تعداد 85 هتل در مکه مکرمه و 20 هتل در مدینه منوره قرار دارد .وی گفت: 75 درصد حاجیان ایرانی بیش از 50 سال و 12.5 درصد آنان بیش از 75 سال سن دارند و بنابر این ما با جمعیت سالخورده مواجهیم که خدمت رسانی به آنان کار دشوارتری است ولی تمام دست اندرکاران حج در تلاشند که تا با ارایه  خدمات خوب به حجاج، سبب شوند تا حجاج با رضایت به میهن باز گردند.

 

رییس سازمان حج و زیارت  افزود:کمترین سقف قیمت کاروانها 135 میلیون ریال و بیشترین آن 185 میلیون ریال است که عامل این اصل این تفاوت قیمت مربوط به نوع هتل و بخش اند کی از آن مربوط به نوع پرواز است. 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین به برنامه های انجام شده برای حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: در زمینه حمایت از کالای ایرانی، اجناس و اقلام مورد نیاز حاجیان در یکی از سامانه های اینترنتی ارائه شده تا آنان بتوانند نیازهای مربوط به سوغات خود را تامین کنند و با تهیه سوغات حج از این روش، ارز از کشور خارج نمی شود و وقت و انرژی حاجیان نیز در عربستان تلف نمی گردد و زحمت بسته بندی و حمل در عربستان و ایران هم از روی دوش زائران برداشته می شود و افزود این پیشنهاد سازمان حج  است و محدودیت و ممنوعیتی برای خرید حاجیان در عربستان وجود ندارد و سامانه مذکور صرفا به عنوان یک مزیت و فرصت در اختیار حجاج است.

 

در بخش پایانی همایش کارگزاران حج ٩٧ استانهای خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان که باحضور مدیران حج و زیارت این استان ها در مشهد مقدس برگزار گردید، برنامه پرسش و پاسخ برگزار گردید که مدیر کل حراست سازمان حج و زیارت نیز در این بخش توضیحات امنیتی و حراستی لازم را تشریح داشتند.

از دیگر برنامه های رئیس سازمان حج و زیارت در سفر به مشهد ، حضور ایشان در برنامه ویژه  افتتاحیه رادیو زیارت در صدا و سیمای خراسان رضوی بود که عصر پنح شنبه بصورت زنده آقای محمدی در خصوص حج تمتع 97 و آخرین وضعیت برنامه های سازمان حج و زیارت برای شنوندگان صحبت داشت و به سوالات مخاطبین نیز در موضوعات مرتبط پاسخ لازم ارائه گردید.

لازم بذکر است حدود ٢۰ درصد زائرین کل کشور از استانهای منطقه ۴ کشور اعزام خواهند شد که بالاترین آمار اعزام زائرین حج سالجاری با 13.8 درصد و حدود 11 هزار مربوط به خراسان رضوی است.

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آرشیو اخبار