ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1403
EN

خبرگزاری

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر : حج بیرق اسلام و کانون نمایش قدرت مسلمانان است/حجاج از لحظه لحظه سفر حج استفاده كنند

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر : حج بیرق اسلام و کانون نمایش قدرت مسلمانان است/حجاج از لحظه لحظه سفر حج استفاده كنند
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني با بيان اينكه شرايط خوبي براي برگزاري حج وجود دارد، گفت: حج بيرق اسلام و كانون نمايش قدرت مسلمانان است و ملت ايران كه پرچمدار وحدت و عزت اسلام است بايد اين بيرق را برافراشته نگاه دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج و زیارت؛ حجت الاسلام والمسليمن سيدعلي قاضي عسكر صبح امروز در همايش آموزشي توجيهي زائرين حج تمتع استان تهران كه در سالن 12 هزار نفري مجموعه ورزشي آزادي برگزار شد، هدف از برگزاري اين همايش را اطلاع رساني در خصوص آخرين اطلاعات و نكات مورد نياز زائران حج 97 اعلام كرد و اظهارداشت: امسال شرايط خوبي براي برگزاري حج وجود دارد و ما اميدواريم كه اين شرايط حتي بهترشود.

وي گفت: تمهيدات براي برگزاري سفر حج پيش بيني شده است و خواسته هاي جمهوری اسلامی ایران در توافق نامه دو كشور ايران و عربستان آمده و امتيازات ديگري هم اضافه شده است.

نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت با اشاره به اينكه ايران و عربستان روابط سياسي ندارند، ادامه داد: ما حج را از مسايل سياسي دو كشور جدا كرده ايم و آنها هم اين مساله را پذيرفته اند، مشكلي هم در برگزاري مراسم حج نداريم و كارها طبق روال پيش مي رود.

وي با بيان اينكه افرادي كه چند بار به سفر حج رفته بودند حج سال گذشته را بهترين سفر حج توصيف مي كردند، افزود: با وجود دروغ پراكني و شيطنت هاي خبري درسال گذشته، حجاج به سفر حج اعزام شدند و تير كساني كه توطئه كرده بودند حج تعطيل شود، به سنگ خورد و حج 96 با عزت، كرامت و امنيت برگزارشد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا بيان اينكه بدليل مشكلات اقتصادي عربستان به جاي هتل هاي قديمي مدينه كه تخريب شده هتل هاي جديدي هنوزساخته نشده است، گفت: اگرتعداد روزهاي اقامت حجاج در مدينه افزايش مي يافت بايد از تعداد حجاج كم مي كرديم كه كاردرستي نبود زيرا مردم سال هاي زيادي در نوبت حج هستند.

وي افزود: سازمان حج و زیارت براي حضور شش روزه زائران در مدينه تلاش كرده است بهترين هتل ها اجاره شود، البته همه ساختمان ها مانند هم نيستند و در حوزه مسكن تفاوت هايي وجود دارد اما درغذا، بهداشت، درمان، حمل و نقل درون و برون شهري درعربستان تبعيضي وجود ندارد و تفاوت قيمت ها مربوط به تفاوت در محل اسكان و مسير هاي پروازي است.

سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه علیرغم التهاب در بازار ارز، هزینه های ارزی با نرخ ۳۹۰۰ تومان محاسبه شده است، خاطرنشان كرد: ازچند سال پيش قيمت حج افزايش نيافته و تفاوت قیمت تمام شده به دلیل تفاوت نرخ ارز حج ۹۶ و ارزش افزوده ای است که عربستان وضع کرده است.

وی ادامه داد بانک مرکزی چگونگي تامين ارز همراه زائر را نیز باید هرچه زودتر تعيين و اعلام نماید.


حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكربا بيان اينكه با توجه به افزايش قيمت ارز به مصلحت نيست حجاج همراه خود پول ايراني ببرند و دربازارعربستان آن را تبديل كنند، گفت: رهبرمعظم انقلاب امسال را سال حمايت از كالاي ايراني نامگذاري كرده اند و زائران نيز در تحقق شعار سال مي توانند سهيم باشند.

وي افزود: با برخي مراكز خريد اينترنتي هماهنگ شده است تا امكان خريد را براي زائران فراهم كنند و كالاي خريداري شده را درب منزل تحويل حجاج دهند تا حجاج وقت بيشتري را براي عبادت و بهره گيري از سفر حج داشته باشند.

نماينده ولي فقيه اهميت سفر حج را در رشد معنوي حجاج يادآور شد و با تاكيد براينكه از لحظه لحظه حج بايد استفاده كرد، اظهار داشت: وجب به وجب سرزمين وحي خاطره است، خانه و محل دفن پيامبر، خانه امام علي (ع) و حضرت فاطمه (س) وقبرستان بقيع درمدينه است، يك ركعت نماز در مسجد الحرام به اندازه صدهزار ركعت نماز ثواب دارد.

وي در ادامه با اشاره به محدوديت فضا و لزوم رعايت مسايل بهداشتي در منا ، خاطرنشان كرد: حجاج بايد در منا با برنامه حضور يابند و نگران اعمال حج نباشند، اعمال حج سخت نيست و روحانيون، عوامل كاروان ها، مسئولان بعثه و سازمان حج و زيارت در كنار حجاج هستند.


حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه ما معتقديم تيرگي روابط ايران و عربستان نبايد درحج دخالت داده شود، اظهار كرد: حج بيرق اسلام و كانون نمايش قدرت مسلمانان است و ملت ايران كه پرچمدار وحدت و عزت اسلام است بايد اين بيرق را برافراشته نگاه دارد.

وي با اشاره به اينكه تبليغات زيادي عليه ما انجام شده ، گفت: ما بايد دنبال وحدت و رفع اختلاف ها باشيم و اگرتبليغ سوئي را حجاج مشاهده كردند ، اطلاع دهند تا از طريق سازمان حج و زيارت، مانع اين تبليغات شويم.

سرپرست حجاج ايراني با اشاره به اينكه حج فرصت بودن در كنار امت اسلامي را فراهم مي كند، گفت: ما مي خواهيم شعار امسال حج را كه عبارت است از«حج، تحول روحي و اخلاقي، سبك زندگي ديني، عزت و كرامت اسلامي» محقق كنيم.

وي با بيان اينكه چند سالي است كه عناصر تندرو وهابيت محدود شده اند و ديگر به شيعيان توهين نمي كنند، افزود: از اين فضا بايد درست استفاده كنيم. شما حجاج، نمايندگان مكتب امام صادق (ع) هستيد كه مي فرمايند: شما موجب زينت ما باشيد نه موجب ننگ. وقتي حجاج ايراني به موقع در نمازهاي جماعت مسجد النبي و مسجدالحرام حاضر شوند و در زمان نماز در بازار نباشند يا بانوان حجاب خود را به خوبي رعايت كنند، موجب عزت اهل بيت مي شوند.


نماينده ولي فقيه به كاهش عوامل مراسم حج از 600 نفر به 300 نفر اشاره كرد و گفت: ما به كمك حجاج نيازمنديم، در كاروان ها شوراي فرهنگي تشكيل خرد جمعي به جاي تصميم گيري فردي حاكم شده است و بازرس و خبرنگار افتخاري از ميان حجاج انتخاب شده اند.

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكربا اشاره به تهيه محصولات فرهنگي مورد نيازحج، اظهارداشت: كتاب هاي حج بصورت نرم افزار روي تلفن همراه قابل استفاده و زمينه آموزش مجازي از طريق اينترنت فراهم شده است. آثارفرهنگي تهيه شده نيز بر روي سايت بعثه وجود دارد و حجاج بصورت رايگان مي توانند از آن استفاده كنند.

وي با تاكيد براينكه درتهيه محصولات فرهنگي، سودجويي مطرح نبوده است، گفت: به هيچ وجه بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج به برگزاري مراسم حج نگاه انتفاعي نداشته و بودجه دولتي هم ندارند، با اين وجود تلاش ما اين است كه با قيمت متعادل، خدمات خوبي به حجاج ارائه شود.

وي در پايان با تاكيد براينكه سفر حج براحتي تكرارشدني نيست وبهره هاي اين سفر درهيچ فريضه ديني پيدا نمي شود، افزود: خداوند حجاج را به اين سفر دعوت كرده است و دست رد به سينه آنها نمي زند، حجاج هم قدر اين سفر را بدانند و از لحظه لحظه آن استفاده كنند.

برپايه اين گزارش، آقايان سيد عباس حسيني مديرحج و زيارت استان تهران ، سردارحسن مهري فرمانده پليس فرودگاههاي كشور و قاسم نصيري مديركل حراست سازمان حج وزيارت ديگر سخنرانان اين همايش بودند كه توصيه هايي به زائران در حوزه مسئوليت خود بيان كردند.

اين همايش با اجراي نمادين اعمال حج تمتع با توضيحات حجت الاسلام والمسلمين سيدجواد مظلومي معاون فرهنگي بعثه مقام معظم رهبري پايان يافت.

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار