یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

برگزاری سومین همایش پرشور و معنویت اسرار حج 97

  • 21 خرداد 1397
  • 06:00
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 453 بازدید
  • Article Rating
برگزاری سومین همایش پرشور و معنویت اسرار حج 97

در ادامه همایش عظیم اسرار حج در رمضان  1397 که به همت دفتر بعثه مقام معظم رهبری و مدیریت حج و زیارت خراسان رضوی از 23 تا 27 ماه ضیافت الله در حال برگزاری است، حضور باشکوه زائران حج تمتع و مشتاقان زیارت مسجدالحرام و حرم شریف نبوی ،معنویتی خاص به آن بخشیده است.

در شب سوم این مراسم بعد از قرائت دعای افتتاح و مدیحه سرایی ذاکر اهل بیت (ع) سخنران ویژه این مراسم در بیانات خود میقات را محل حضور فرشتگان دانست و افزود انسان‌هایی که درمیقات حضور می‌یابند  همانند فرشتگان با ادب به حریم حج وارد می‌شوند و رسول گرامی اسلام از مسجد شجره محرم شدند و حضرت ابراهیم از مسجد جحفه که این میقات‌ها هرکدام اسرارخاص خود را دارد.
ایشان یادآور شد: محرم شدن سه عنصر دارد: نیت، لباس و ذکر. نیّت احرام چنین است که قصد مى‌کند امورى را که بر محرم حرام است بر خود حرام بشمرد، و کافى است با در نظر گرفتن این معنى، به زبان، یا در قلبش بگوید: احرام مى‌بندم براى براى عمره تمتّع (یا حج تمتّع)، قربة الى الله . لباس باید پاک باشد ، حلال باشد (مال غصب و دزدی نباشد) و بدن نما نباشد و تعویض لباس ظاهر با لباس احرام رمز و رازی دارد. باید مواظب باشم لباس گناه را نیز درآورده و لباس بندگی بپوشیم و ازخدا بخواهیم که کمک کند دیگر گناه نکنیم که بعد از آن نوبت ذکر تلبیه می رسد. "لبیک، اللهم لبیک، انّ الحمد و النعمه لک و الملک، لا شریک لک لبیک" تلبیه، که یکی از واجبات احرام است، احرام بدون تلبیه باطل می باشد. ذکر تلبیه دریایی از معارف را درخود دارد. کلمه لبیک به معنی تکرار نیز می باشد و سراسر این ذکر عشق بازی باخدا و تمرین بندگی است .

 مدیر حج و زیارت خراسان رضوی در حاشیه این همایش در گفتگو با خبرنگاران از استقبال خوب زائرین از برنامه سلسله اسرار حج قدردانی نمود و افزود: کسب آمادگی معنوی برای سفر حج یکی از ملزومات اصلی است که بی شک در بهره گیری شایسته زائرین در مدت حضورشان در سرزمین وحی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

جواد شاد در بخش دیگری از سخنان خود از انجام کلیه مراحل لازم جهت اعزام زائرین طبق برنامه پیش بینی شده خبر داد و بیان داشت صدور ویزای الکترونیکی همانند حج سال قبل برای حج 97 نیز در دستور کار قرار گرفته و مقدمات آن در حال انجام است و با عنایت خداوند در حج سالجاری حدود 11 هزار زائر خراسان رضوی به حج تمتع مشرف خواهند گردید که اولین اعزام کاروان های مدینه قبل نیز از اواخر تیرماه خواهد بود.

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو اخبار