پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

برگزاری همایش آموزشی وتوجیهی مدیران کاروانها وپزشکان حج تمتع96

  • 31 خرداد 1396
  • 10:39
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 1328 بازدید
  • Article Rating
 برگزاری همایش آموزشی وتوجیهی مدیران کاروانها وپزشکان حج تمتع96

روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی:

همایش آموزشی وتوجیهی مدیران کاروانها وپزشکان حج تمتع 96 با حضور مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی ومدیریت حج وزیارت استان وجمعی ازمسئولین ،مدیران و پزشکان امروز چهارشنبه 31 خردادماه در سالن شهدای امدادگر هلال احمر مشهد برگزار شد.

دکتر سید مجتبی احمدی مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی در این همایش گفت: تلاشهای عزیزانی که برای برگزاری حج صورت می پذیرد، قابل ستایش وستودنی است.

وی با اشاره به افزایش سهیمه حج واینکه استان تهران وخراسان رضوی بیشترین تعداد زائرین حج را دارند ابراز امیدواری کرد با تلاش بیشتر حج امسال حجی باشد با کیفیت در مراتب معنوی سفر وصحت کامل برای زائران وکارگزارانی که وظیفه خدمت را برعهده دارند.
مدیرعامل هلال احمر خراسان رضوی گفت:یکصدو ده پزشک به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر معرفی شده اند که مجموعا 58 نفر مورد تایید قرار گرفته و تا کنون 32 پزشک توسط کاروانها به کار گرفته شده اند.
وی گفت:برای ارتقا سطح دانش وآگاهی پزشکان اعزامی به حج امسال در مرکز پزشکی حج زیارت استان در مورخه 10 تیر ماه به مدت 3 روز دوره آموزشی اورژانس وبیماریهای حج  توسط دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود.
جواد شاد مدیر حج زیارت نیز در این همایش بیان کرد: خوشبختانه با توانمندی که مدیران کاروانهای حج و زیارت دارند هیچگونه مشکلی برای اعزام زائرین نداریم وامیدواریم با عنایت خداوند بتوانیم خدمتگزارانی خوب برای زائرین باشیم.
وی افزود:هشت هزارو هشتصد زائر از خراسان رضوی به حج مشرف می شوند که34 کاروان آن از مشهد مقدس ، 30کاروان از شهرستانهای استان است و 9 کاروان هم از 64 کاروان اختصاصی استان به اهل سنت تخصیص داده شده است.
جواد شاد خاطرنشان کرد:بهره مندی از علم وتجربه پزشکان مستلزم هماهنگی وهمکاری مدیران با پزشکان کاروان است  که در این رابطه باید امکانات لازم در اختیارپزشکان کاروان قرار بگیرد.
مدیر حج وزیارت خراسان رضوی با اشاره به پیش بینی گرمای هوای کشور عربستان در حج سالجاری گفت:حتما باید به توصیه های پزشکی توجه شود تا از تهدیدات وآسیب ها جلوگیری به عمل آید وپزشکان نیز باید دقت لازم را برای تایید سلامتی زائران داشته باشند وهمچنین اطلاعات پزشکی زائرین نیز در سامانه ثبت شود.
دکتر درودی مشاور اجرایی رئیس مرکز پزشکی حج وزیارت هلال احمر کشور نیز گفت:امسال نیز با توجه به گرمای شدید هوا وپراکندگی مراکز اقامتی زائران ایرانی در مکه ،باید تلاش واهتمام بیشتری برای رسیدگی به امور زائران داشت.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته فاصله زمان آموزش با اعزام بسیار زیاد بود گفت:امسال نیز تمهیداتی اندیشیده شده که این فاصله به حداقل برسد تا از کم رنگ شدن آموزش ها جلوگیری شود.
وی افزود:کلاسهای آموزشی در 10 جلسه  از 8 تیر ماه آغاز می شود  که 4 ساعت آموزش مدیریت بحران و4 ساعت آموزش امدادی وخود امدادی تحت عنوان کد 2 به آموزشهای زائران حج اضافه شده است.
همچنین دکتر حسین احمری نماینده بعثه مقام معظم رهبری در حج وزیارت استان گفت:این که اسامی ما به عنوان خادمین ضیوف الرحمن ثبت شده است توفیق الهی است و باید قدر دان آن باشیم.
 وی افزود:با توجه به اینکه ما خادمین زائران خانه خدا هستیم باید تلاش کنیم زائران از حیث معنوی وفرهنگی اغنا شوند تا مشکلا ت به حداقل برسدواین مستلزم همکاری مدیرکاروان با روحانی وپزشک کاروان می باشد.
همچنین آقای جباری مسئول حراست حج وزیارت استان با اشاره به اینکه واژه امنیت 879 مرتبه در قرآن کریم امده است گفت:اعتقاد به مسائل دینی وتوانایی در انجام آن باعث ایجاد امنیت می شود وبا توجه به فضایی که در حال حاضر وجود دارد باید دانش کافی دراین زمینه را داشته باشیم.
وی افزود:بایدبا القا آرامش به زائرین در  سفر اجازه ندهیم که حساسیتها منجر به اختلاف شود وبا توجه به جنگ نیابتی ونرمی که در این زمینه وجود دارداز مطرح شدن مسائل شبهه دار وایجاد تشکیک بین زائرین جلوگیری کنیم .
همچنین دکترمحمد رضا واحدی جو مسئول تیم ارزیابی ونظارت مرکز پزشکی حج هلال احمر استان گفت:زائران باید توسط پزشک کاروان سلامتی واستطاعت جسمی آنها برای انجام اعمال و مناسک حج احراز شود.
وی تکمیل پرونده سلامت زائران ومشخص کردن زائران پر ریسک را در اولویت دانست وگفت: برنامه ریزی های بهداشتی ودرمانی برای انجام هرچه بهتر وراحت تر مناسک حج ضروری است.
در پایان این نشست نیز سوالات حاضرین توسط مسئولین و کارشناسان پاسخگویی گردید.
عباس خداشناس امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

آرشیو اخبار