چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

همايش سراسري مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت

  • 21 اردیبهشت 1392
  • 08:08
  • حج تمتع
  • 0 دیدگاه
  • 550 بازدید
  • Article Rating
همايش سراسري مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت

موسوي در همايش سراسري مديران حج تمتع سال 92 :در مقابل کساني که مي‌خواهند در مقابل حق مردم بايستند، ‌مي‌ايستم
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج نيوز صبح امروز پنجشنبه 19 ارديبهشت ،همايش سراسري مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت با مديران کارواني حج تمتع سال 92 با حضور 700 تن از مديران کاروان ها ،مجموعه ،و مديران استاني در سالن همايش هاي سازمان حج در تهران برگزار شد.

حجةالاسلام و المسلمين دکتر موسوي مشاور رييس جمهور و رياست سازمان حج و زيارت در اين اجلاس طي سخناني با ذکر يک مقدمه اخلاقي پيرامون اهميت انگيزه الهي در دستيابي به موفقيت گفت :بايد نيت ها را براي خدا خالص کرد و  کارها را فقط براي رضاي خداوند متعال انجام داد.وقتي نيت ها خدايي باشد ، کارها نيز قرين موفقيت خواهد بود.اگر در نيت انسان خللي وارد و کار را براي خوشامد ديگران انجام دهد آنگاه در دايره شيطان قرار خواهد گرفت .سعي کنيد کارها را با انگيزه الهي انجام دهيد تا موفقيت هاي درخشان بدست آوريد .لذا هر موفقيتي در راه خدمت به زائران براي شما ذخيره آخرت خواهد بود.
اين استاد دانشگاه در تبيين بحث افزود:به لطف خدا امروز همه امور حج در مسير مشخص و درست به پيش مي رود، البته اين به معناي نبود مشکل و مانع نيست .اما خداوند کمک کرده تا کارها بخوبي جريان پيدا کند .گاهي پيش از ورود به يک کار ،عقل انسان قفل مي شوداما اگر با اخلاص وارد اجرا بشويم خداوند، گره کار را مي گشايد.

عمره و حج از برترين موهبت هاي الهي است که قلب را جلا مي دهد و ضمير را روشن مي کند.

مشاور رييس جمهور به تاثير کارهاي معنوي بر روح و روان آدمي اشاره و ابراز داشت:عمره و حج از برترين موهبت هاي الهي است که قلب را جلا مي دهد و ضمير را روشن مي کند .گاهي گناهان زنگارها را بر دل مي نشانند اما در مقابل حج و عمره بهترين موهبت الهي است که مي تواند قلب را صيقل و صفا ببخشد .کارهاي حوزه حج موجب تقرب فرد بخدا مي شود و اين مساله هم براي براي خادمان و هم براي ديگران قابل تصور است.کساني که براي تقرب انسان ها بخدا تلاش مي کنند در واقع به نداي هل من ناصر ينصرني حسين (ع) پاسخ مي گويند .امام حسين (ع) هنگامي که اين عبارت تاريخي را برزبان جاري ساخت ،مخاطبان ايشان لشکريان يزيد ابن معاويه نبودند. زيرا شکم آن جماعت آکنده از لقمه حرام بود .پس اين پيامي براي آيندگان در طول تاريخ است.امروز من و شما که گام در مسير خدمت به زائران سرزمين وحي نهاده ايم در واقع پيام امام حسين (ع) را لبيک مي گوييم.که آمده ايم با فراهم ساختن زمينه ها مردم را به نزديکي و تقرب به خدا فرا بخوانيم و نداي تو را لبيک گوييم.

 کار شما عزيزان در راستاي گسترش فرهنگ توحيدي است

 آقاي دکتر موسوي در ادامه گفت : کار شما عزيزان در راستاي گسترش فرهنگ توحيدي است و اگر چيزي غير از اين باشد آنگاه خسر الدنيا و الاخرة خواهيد شد .اصل زيارت معرفت و ارتباط قلبي با پروردگار ازلي است .اينگونه به وظايف و حوزه فعاليت خود بنگريد .بدون ترديد اين نگاه باعث تقويت ياد خدا در دلها خواهد شد.زيرا هر کس از ياد خدا غافل شد بدون ترديد خود را نيز فراموش خواهد کرد و اين وعده قرآن است که مي فرمايد: ولاتکونوا کالذين نسوا الله فانساهم انفسهم .اما در مقابل اگر کسي هميشه به ياد خدا بود آنگاه خداوند نيز هميشه مواظب او خواهد بود و از لغزشها نجات خواهد داد اذکروني اذکرکم .اما اگر کسي بجاي توجه بخدا دچار خودبيني و عجب شد ،بطور طبيعي در دايره شيطان قرار مي گيرند و استحوظ عليهم الشيطان فانساهم انفسهم
وي با بيان اهميت توجه به نيازهاي زائران گفت : تا زماني که جان زنده نباشد نمي توانيم گامي براي زائران برداريم و بدانيد آنچه که باعث سرزندگي و نشاط روح آدمي مي گردد علم و تهذيب نفس است .خداوند متعال با اينکه براساس علم الهي به همه چيز آگاه بود مي فرمايد " قل ربي زدني علما" بايد مطالعات را بيشتر کرد .در کنار علم تهذيب نفس و کسب مکارم اخلاق نيز رشد و تکامل فرد را تضمين مي کند و مي تواند فکر و انديشه را شکوفا سازد.ناجاهم الله في فکرهم .بايد کارها را برمبناي علم و تفکر به انجام رساند تا موفقيت و تحول تضمين گردد.
ما بعنوان مسئولان حج و خادمان زائران سرزمين وحي بايد خود را تهذيب کنيم و سير و سلوک را آغاز کنيم .بدانيد که سير و سلوک و کسب مقامات عرفاني فقط منحصر در صنف و افراد ويژه نيست بلکه همه مي توانند با سازندگي روحي و تلاش به آن درجات دست يابند.
وي مديران و مسئولان را از آفت خطرناک دنيا طلبي برحذر داشت و گفت: اعتياد به حب دنيا بسيار سخت است و ترک آن همراه با مشکلات و سختي هاي فراوان مي باشد.حب دنيا باعث عدول و دوري انسان از حق مي گردد .پس حب دنيا را از دل ها خارج کنيد.يکي از نمادهاي حب دنيا خودبرتر بيني است .کسي که بگويد من از ديگران عالم تر و با تقواترم بدانيد که کار خود عين بي تقوايي است.

آقاي دکتر موسوي سپس به مسائل اجرايي و تخصصي حج تمتع بطور کارشناسي پرداخت و گفت : ما با مردم شفاف هستيم، قيمت‌ها را جزئي اعلام مي‌کنيم. هر کسي هم مي‌تواند کمتر از قيمت‌هاي ما، حج را اجرا کند، بفرمايد. البته افرادي گفتند مي‌توانند، با آن‌ها نامه‌نگاري کرديم؛ ولي تا حالا خبري نشده است.او سپس به هزينه‌ي حج در ديگر کشورها اشاره کرد و افزود:‌ کشور مصر حج را در بخش دولتي با نرخ دو هزار و 44 دلار و در بخش خصوصي از سه هزار و 820 تا پنج هزار و 120 دلار، بخش دولتي مالزي با سه هزار و 800 دلار و بخش خصوصي آن با 10 تا 15 هزار دلار، اندونزي در بخش دولتي با سه هزار و 500 دلار و در بخش خصوصي از چهار هزار و 500 دلار و گاها تا 10 هزار دلار اجرا مي‌کند. در حاليکه ما با شرايط تحريم و وضعيت ارز که خدمات بيشتري هم نسبت به اين کشورها به زائران مي‌دهيم، حج را بين سه هزار و 700 تا چهار هزار و 600 دلار اجرا مي‌کنيم.مشاور رييس جمهور در ادامه اظهار داشت : در برخي از رسانه‌ها اعلام کردند، براي اولين‌بار مردم به خاطر گراني از ثبت‌نام حج استقبال نکردند، درحالي که ما ثبت‌نام را مرحله به مرحله انجام داديم و تا کنون بيش از 51 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.او در ادامه به مسئله‌ نقل‌ و انتقال فيش‌هاي حج اشاره کرد و گفت:‌ لازم به اظهار نظر در اين‌باره نيست. در پشت فيش‌هاي حج و عمره اين موضوع کاملا مشخص است. بر اين اساس انتقال فيش حج تمتع ممنوع نيست.موسوي اضافه کرد: در سال 89 چهار هزار و 423 فيش حج، در سال 90، 10 هزار و 944 فيش حج و در سال 91، 10 هزار و 679 فيش حج جابجا شده است که اين دليل روشني بر وجود اين رويه در دوره مديران قبلي است .

حجةالاسلام و المسلمين دکتر موسوي در ادامه‌ي سخنانش به تکميل قرارداد حج ايران با عربستان اشاره کرد و افزود: در اين قرارداد برگزاري دعاي کميل، مراسم برائت از مشرکان و ديگر مراسم‌ها مشخص شده و بر اين اساس امسال اسکان زائران صددرصد هتلي‌ است.وي گفت:‌ انشاءالله براساس مذاکرات صورت گرفته، سهميه‌ي امسال حج بيش از سال گذشته خواهد بود که بعدا آن را اعلام مي‌کنم.دکتر موسوي همچنين با اشاره به موانعي که در اجراي برنامه‌هاي اين سازمان وجود دارد، گفت: افرادي نمي‌خواهند و يا نمي‌گذارند ما کارها را طبق روال انجام دهيم و براي ما حاشيه درست مي‌کنند؛ ولي بايد بگزاريم و بگذريم و اميدواريم خدا هدايت‌شان کند.وي بيان کرد: من آمده‌ام دُکان‌ها منفعت جويي برخي رانت خواران را ببندم و در مقابل کساني که مي‌خواهند در مقابل حق مردم بايستند، ‌مي‌ايستم.او در بخش ديگري از سخنانش به مذاکرات صورت گرفته با نوري مالکي - نخست‌وزير عراق - اشاره کرد و افزود: اگر اين طرح که اکنون تصويب شده است، اجرا شود مشکل ارز براي سفر عتبات عاليات حل مي‌شود.براي حذف انحصار «شمسا» از اجراي سفرهاي عتبات، چهار استان را به مشارکت طلبيديم که اکنون اين سفر را 100 هزار تومان زير قيمت «شمسا» و با کيفيت بهتر اجرا مي‌کنند. آن‌ها حتا گفتند اگر ارز مبادلاتي که به اين شرکت داده مي‌شود، به آن‌ها بدهند تا 400 هزار تومان هم زير قيمت مي‌توانند اين سفر را اجرا کنند.رييس سازمان حج و زيارت در عين حال توصيه کرد: بايد تخت‌هاي ارزان‌قيمت را در عراق پيدا کنيم و تا مي‌توانيم اين سفر را ارزان تمام کنيم. بايد کاري بکنيم که افراد تحت پوشش کميته‌ي امداد و بهزيستي را با هزينه‌هاي پايين به اين سفر بفرستيم.

رضايي : قيمت اين خدمات نسبت به سال گذشته هيچ‌گونه تغييري نداشته است

در اين نشست، غلامرضا رضايي - معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت - با اشاره به اينکه 30 تا 35 درصد مديران کاروان‌ها امسال جديد هستند، از آن‌ها درخواست کرد تا درباره‌ي گراني هزينه‌ها زائران را توجيه کنند. او در ادامه، توضيحاتي درباره‌ي هزينه‌ي حج امسال داد و گفت:‌ سال گذشته کف و سقف قيمت سفر حج به ترتيب چهار ميليون و 500 هزار تومان و پنج ميليون و 670 هزار تومان بود که با ارز مرجع 1226 توماني حساب مي‌شد. اما امسال ارز مبادلاتي دو هزار و 650 تومان داده‌اند که تفاوت آن بيش از دو برابر است. رضايي همچنين مسکن، تغذيه،‌ تدارکات و حمل‌ونقل را از جمله ارکان اصلي در قيمت‌گذاري حج دانست و ادامه داد: هزينه‌ي اين بخش‌ها ارزي پرداخت مي‌شود. ما نه تنها امسال اين خدمات را مساوي قيمت پارسال اجاره کرديم ، بلکه گاهي درصدي هم ارزان‌تر گرفتيم. او با بيان اين‌که قيمت اين خدمات نسبت به سال گذشته هيچ‌گونه تغييري نداشته است و فقط تفاوت نرخ ارز سبب گراني آن شده است، افزود: سازمان حج هيچ نقشي در افزايش قيمت‌ها ندارد؛ دولت هم نداشته است. انتظار هم نداريم و نمي‌خواهيم ارز مرجع به زائر بدهد، چون اولويت‌هاي بالاتري مثل غذا و دارو وجود دارد. معاون سازمان حج با اشاره به اينکه 92 درصد هزينه‌هاي اين سفر ارزي پرداخت مي‌شود، گفت: زائران اين مبالغ را از جيب مي‌پردازند. هشت درصد باقي‌مانده هم هزينه‌ي خدمات است که شامل سرانه‌ي ذابح و خادمان هتل‌ها مي‌شود. وي در توضيح جزئي‌تر هزينه‌ي خدمات، اظهار کرد: سرانه‌ي هر زائر براي 70 ذابح، 11 هزار و 300 تومان مي‌شود که از جيب زائر مي‌رود. همچنين هزينه‌ي خدمه‌ هتل 105 هزار تومان در طول اقامت زائر مي‌شود. او ادامه داد: هزينه‌ي بليت هواپيما را بدون اين‌که با سعودي‌ها قرارداد ببنديم تعيين کرده‌ايم؛ چون آقايان هواپيمايي براي مسير ايران تا عربستان 720 تا 780 دلار را پيشنهاد کرده‌اند، در حاليکه شرکت‌هاي ايراني يک ميليون و 400 تا 500 هزار تومان اعلام کرده‌اند. ما از سعودي‌ها خواستيم نرخ را معادل ايران کنند، ولي تا الان اعلام نکرده‌اند. ما هم با هزينه‌ي شرکت‌هاي داخلي نرخ را بستيم.

کاظمي نيا:با مديريت صحيح توانستيم فرايند نقل و انتقال ارز را انجام دهيم

 

صالح کاظمي‌نيا- معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان - نيز در ادامه‌ي اين همايش،انتقال ارز ازايران به کشورهاي ميزبان زائران ايراني در عتبات و حج و عمره را يکي از مشکلات مهم دانست و گفت: با لطف خداوند و مديريت صحيح معضل بوجود آمده با ترفند‌هاي خاص ارز را به کشور مقصد منتقل مي‌کنيم!.وي در ادامه‌ي سخنانش انتقال ارز از ايران به عربستان را يکي از مسائل مهم دانست و افزود: برخي به ما متوسط قيمتي 5 / 6 تا 12درصد براي انتقال ارز پيشنهاد دادند؛ ولي ما سعي کرديم با کمترين هزينه‌ها اين کاررا انجام دهيم که البته اکنون مشکل حادي نسبت به تحريم‌ها نداريم، هرچند وضع عاديهم نداريم. او همچنين توضيحاتي درباره‌ گراني سفر امسال داد و گفت: قيمت ارز 108درصد نسبت به سال پيش افزايش داشته است. براي همين ما دو راه داشتيم؛ يا ارز مرجع بگيريم و يا کار را تعطيل کنيم. وقتي ارزي به دست ما نمي‌رسد به انجام خدمات هم نيازي نيست. با اين حال طبق سياست سازمان حج نه تنها جمعيت زائران را کاهش داديم،بلکه آن‌ها را افزايش داديم و حج را هم تعطيل نکرديم. کاظمي‌نيا در ادامه گفت: درباره‌ي سفرعتبات هم با چنين مشکلاتي پس از تحريم مواجه شديم، به طوريکه بدهي ما به شکل تجمعي در عراق به 100 ميليون دلار مي‌رسيد. بعد از جابجا شدن مديرعامل شرکت مجري سفرهاي عراق (شمسا) مبلغ اين بدهي به 70 ميليون دلار رسيد و حالا اين رقم به 19 ميليون دلار رسيده است.

 

در اين همايش حجت‌الاسلام و المسلمين سيدجواد مظلومي - معاون امور فرهنگي بعثه‌ي مقام معظم رهبري - نيز نکاتي را درباره‌ي وظايف مديران کاروان‌ها و همچنين فعاليت‌هاي فرهنگي در موسم حج يادآور شد و در ادامه گفت:‌ در حال حاضر بيش از 50 درصد روحانيون قطعي شده، هنوز به کاروان‌هاي حج جذب نشده‌اند و درخواست مي‌کنيم اين کار سريع‌تر انجام شود.

 

 

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار