ﺳﻪشنبه 25 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

اجلاس مديران و نهادهاي فعال در امر حج و عمره و عتبات

اجلاس مديران و نهادهاي فعال در امر حج و عمره و عتبات

 

   دکتر موسوي:پيوند مستحکم با امام زمان (عج) کليد حل مشکلات زندگي است.
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج نيوز اجلاس مديران و نهادهاي فعال در امر حج و عمره و عتبات صبح امروز شنبه با اجراي چند برنامه در مشهد مقدس  برگزار گرديد.

پس ازتلاوت آياتي چند از کلام الله مجيد و اجراي مداحي بمناسبت ايام ولادت حضرت بقيةالله الاعظم (عج) در ابتداي اين جلسه، جناب حجةالاسلام و المسلمين دکترموسوي رياست سازمان حج و زيارت در بياناتي با تبريک ايام خجسته ميلاد حضرت حجة ابن الحسن (عج) گفت: در اين هفته مبارک و در کنار بارگاه ملکوتي حضرت ثامن الحجج (ع) مناسبت خجسته ميلاد حضرت امام زمان (عج)را به همه شما عزيزان تبريک و شادباش مي گويم.از خداوند متعال مي خواهم که همه ما را در شمار ياران ايشان قرار دهد.همچنين از مديريت حج استان خراسان رضوي بدليل تهيه مقدمات برگزاري اين اجلاس سپاسگزارم .

سالي پر فراز و نشيب را پشت سر نهاديم اما با توکل بر خدا و عنايت امام زمان (عج)و تلاش و کوشش شما دوستان توانستيم بر بسياري از دشواريها ،موانع غلبه و کار براساس يک روند طبيعي به سرانجام برسانيم.

در سال گذشته تشديدتحريم هاي ظالمانه اقتصادي از سوي قدرت هاي جهاني يکي از موانع مهم ما بود و حوزه حج وزيارت يکي از عرصه هايي است که پيامدهاي تحريم بر آن تاثير مسقيم داشت اما بحمدالله با مديريت خوب همه ارگانهادر سازمان حج و زيارت و همکاري و همراهي شما مديران محترم استان هاتوانسيم بر پيامدهاي تحريم در حوزه حج و زيارت فائق آمديم و بهترين حج جمهوري  را بااسلامتي برگزار و بسياري از مشکلات عمره و عتبات را برطرف سازيم بطوريکه امروزعلاوه بر انجام منظم مقدمات حج تمتع ،موفقيت در عمليات عمره در بخش عتبات حجم 70ميليون دلاري بدهي شمسا به شرکت هاي عراقي به صفر نزديک شده است.شما بار سنگين تحريم را به دوش کشيديد تا زائران عزيز ما سفرهاي زيارتي خود را در آرامش و بدوراز نگراني و امکانات رفاهي مطلوب طي کنند.

البته همکاري و هماهنگي خوب نهادهاي ديگر همچون هيات پزشکي ،شرکت هاي هواپيمايي ايران اير و ماهان و بعثه مقام معظم رهبري با سازمان حج وزيارت به روند مطلوب خدمات بسيار کمک کرده است که از همه اين عزيزان تقدير و تشکرمي کنم.

وي با اشاره به روزهاي مبارک ميلاد حضرت بقيةالله الاعظم (عج) در خصوص اهميت ارتباط با امام زمان(عج) گفت: متاسفانه گاهي عده اي درگفتار و نوشته هاي خود ارتباط با امام زمان را بسيار   سخت ودشوار  جلوه مي دهند.

اما با نگاهي گذرا به آيات و روايات درمي يابيم اين ارتباط بسيار آسان و راههاي سهل الوصولي دارد که دراين جلسه به برخي از اين نکات کليدي اشاره خواهيم کرد.

حضرت امام باقر (ع) در تفسيرآيه مبارکه 200 سوره آل عمران «يا ايها الذين آمنوا  اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقو الله لعلکم تفلحون» مي فرمايند : اصبروا علي اداء الفرائض  وصابروا عدوکم و رابطوا امامکم (المنتظر) اصبرو يعني در هنگام بجاي آوردن واجبات  بردبار باشيد و صابروا نيز يعني هنگام رويارويي با دشمنان صبر پيشه کنيد و رابطوا يعني با پيشوا و امام خود پيوند و رابطه ناگسستني برقرار نماييد .يعني امام باقر (ع) از ما مي خواهد تا رابطه ميان ما و امام زمان (عج) برقرار شود.و اين ارتباط مي تواند کليد حل مشکلات باشد و استرس ها ،فشارها و نگراني ها را برطرف سازد.پيوند مستحکم با امام زمان (عج) کليد حل مشکلات زندگي است.در راستاي تبين راهبردهاي اين نشست و چگونگي ارتباط با بقيةالله الاعظم نکاتي را عرض مي کنم.

1-دعا براي سلامتي حضرت حجةابن الحسن (عج) .دردعاها بويژه پس از نمازهاي روزانه .براي ظهور آقا بسيار دعا کنيد.امام رضا(ع) براي حضرت بقيةالله الاعظم (عج) دعا مي کردند.يکي از راههاي برقراري رابطه با امام (عج)دعا براي ظهور و سلامتي امام مي باشد.

2-صدقه دادن از طرف امام زمان (عج) .اگر صدقه براي سلامتي عزيزان باشد ،حال چه کسي عزيزتر از حضرت حجةابن الحسن (ع) است.

3-انجام برخي از عبادات به نيابت از حضرت آقا اعم از عمره ،حج و زيارت مشاهد مقدسه .در آنجا حداقل دو رکعت نماز زيارت به نيت ايشان بخوانيم.

4-اظهار علاقه به وجود نازنين امام زمان(عج) .حضرت آيةالله ميلاني مي فرمايند: لازم  و واجب است بر شما در شبانه روز چند دقيقه با امام زمان (عج) سخن بگوييد و خواسته هايتان را با ايشان مطرح کنيد و اينگونه ابراز علاقه نماييد.

5-با اعمال زشت و گناهان باعث رنجش خاطر امام زمان(عج) نشويم و دل ايشان را نشکنيم.ما بر اين باور هستيم که ائمه اطهار(ع) اعمال مارا نظاره مي کنند.قل اعملوا فسيري الله عملکم و رسوله و المومنين. اين « سين » درآيه شريفه فقط ناظر به آينده نيست ،بلکه در حال حاظر نيز عموميت و موضوعيت دارد.هم اکنون رسول خدا(ص) و ائمه اطهار (ع) اعمال و کردار ما را مي بينند.

پس اولين گام ارتباط با امام انجام واجبات و اجتناب از گناهان و زشتي ها مي باشد.اگر اين ارتباط را با امام برقرار کرديم ،ايشان نيزبا بزرگواري پاسخ خواهند داد.امروز گناه بسيار بزرگي در جامعه بنام نفاق و دورويي وجود دارد که بايد آنرا ريشه کن ساخت.

در دعاي افتتاح مي خوانيم « اللهم انا نرغب اليک في دولة کريمة تعز بها الاسلام و اهله و تذل بها النفاق و اهله » در حکومت اسلامي بايد نفاق ريشه کن و اهل آن ذليل و خوار گردند.پس همه بايد دقت کنند که گرفتاراين گناه نشويم زيرا که خداوند ورسول اله و امام زمان (عج)ناظر است ،پيامبر خدا و ائمه بويژه امام زمان شاهدند واعمال ما ثبت و ضبط مي گردد.من يعمل مثقال ذرة خيرا" يراه و من يعمل مثقال ذرة شر يراه و ثبت اعمال به معناي يک امر ظاهري و کتابت نيست بلکه انسان در قيامت حقيقت گناه را مشاهده خواهد کرد.ما هم اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان هستيم و شعبان نيز ماه محاسبه و مقدمه ورود به ماه مبارک رمضان است.بيايد ماه مبارک رمضان را آغاز سال معنوي خودقرار  دهيد.و نگاهي دوباره به گذشته اعمال و رفتارهاي خود بيافکنيد و در ماه مبارک رمضان آينده تابناکي براي خود رقم بزنيد.و مقدمه اين تحول اينست که از گناه دوري جوييم.حضرت علي (ع) در پاسخ به يکي از اصحاب خودمي فرمايند: من در حق کسي بدي نکردم و در حق کسي خوبي هم نکردم.هنگامي که از ايشان پيرامون بخش دوم  عبارت سئوال مي شودفرمود:انسان اگر کار نيک انجام دهد گو اينکه کار را براي خود انجام داده است امااگر در حق کسي بدي نکرد چيست فرمود: ان احسنتم،احسنتم لأنفسکم و ان ساتم فلها آقاي دکتر موسوي به انتخاب شعار حج تمتع سال 92اشاره کرد و افزود: شعار حج تمتع امسال برگرفته از فرهنگ قرآني و زمزمه زيباي حضرت ايراهيم و فرزند اسماعيل در هنگام بناي کعبه است که در آيه شريفه تبلور يافته است« ربنا تقبل منا» و خداوند متعال ذهن ما را به عبارت رهنمون ساخت که بايد سپاسگزاراو باشيم.اين عبارت نشان مي دهد که همه ما کار را به چه نيتي و براي چه کسي انجام مي دهيم.لازم است مديران بخش مختلف سازمان حج و زيارت در راستاي تحقق اهداف وسياست هاي کلان سازمان در حوزه اجرا نکات ذيل را مورد توجه جدي قرار دهند:

1-عمل به احکام و موازين دين اسلام اعم از موضعگيري ها ،گفت ها و نوشتن ها و پيگيري ها

2-رعايت تقواي الهي و تلاش براي افزايش معنويت درمحيط کار و رفتارهاي فردي .گاهي انسان خود اهل گناه نيست اما عده اي فضاي گناه رابراي او ايجاد مي کنند پس در هر لحظه مواظب دام هاي شيطان باشيد.

3-رعايت قوانين و مقررات و دستورالعمل ها و ترويج فرهنگ مسئوليت پذيري و قانونگرايي .رعايت قوانين جمهوري اسلامي يک تکليف است.بطورنمونه مقام معظم رهبري در انتخابات رياست جمهوري اخير در راستاي پاسداري حقوق مردم،راي آنان را به حق الناس تشبيه و بر صيانت آن تاکيد فرمودند.

4-تلاش در جهت تامين امنيت شغلي کارکنان ،مديران وکارگزاران حج و زيارت و تقويت و استمرار روحيه خدمت .

5-رعايت اصل احترام و تکريم ارباب رجوع برمبناي اصول و تعاليم ديني و سفارش بزرگان

6-رعايت حريم شخصي افراد و تلاش در راستاي حفظ آبروو حريم خصوصي کارکنان و کارگزاران .وارد حريم شخصي افراد نشويم .در جايي که لازم باشد قانون مرجع آن را معيين کرده است.در همين چارچوب بارها به دوستان سفارش نمودمکه فضاي سازمان را سياسي نکنيد و در انتخابات نيز شاهد تاکيد و اصرار ما در اين خصوص بودند.البته ما از آقاياني که در خارج وقت اداري در ستادهاي نامزدهاي مختلف ومحترم فعاليت کردند و باعث داغتر شدن تنور انتخابات تنقش ايفا نمودند تشکر کرديم.

7-تلاش در جهت استقرار اصل شايسته سالاري در نظام عزل و نصب و انتخاب همکاران با هدف معرفي و بکارگيري نيروهاي شايسته و متعهد .مديران بايد در انتخاب خود اين نکته را رعايت کنند.خط کشي هاي سياسي را مبناي کار قرارندهيد .بنده در مجلس سوم عليرغم اينکه اکثريت به چپ تعلق داشت اعلام نمودم چپ نيستم و در مجلس چهارم که راستي ها اکثريت را کسب کردند بازهم اعلام کردم راست نيستم.من ولايي و در خط راستين ولايت هستم.

8-از بين بردن زمينه هاي تخلف و تخطي از قوانين ومقررات ،زيرا اين جز اصول مهم حکومت ديني است.اگر به موقع با آنکس که تخلف مي کندبرخورد و تذکر داده شود .بدون ترديد جلوي بسياري از انحرافات و هدر رفت امکانات وبودجه ها و اعتبارات بيت المال گرفته خواهد شد.

9-نگرش علمي به مديريت و بهره گيري از فن آوري روزآمد .بايد به مديريت خود جنبه علمي بدهيم و از ابزار و تکنولوژي روز در حوزه هاي مختلف حج و زيارت بهره جوييم.بسياري از مشکلات ما ناشي از بي اطلاعي برخي مديران از نوآوري ها و دستاوردهاي علمي است.

10-توجه به سه اصل دقت،صحت و سرعت در تمامي بخش هاي اجرايي و سياستگذاري حج و زيارت

11-تلاش مجدانه در راستاي شناسايي فرصت ها ،آسيب هاو عوامل تهديد کننده ساختار و برنامه ريزي هاي کلان و جز سازمان.

12-از مديران انتظار مي رود روزانه يک دستاورد ونوآوري را در حوزه کاري خود رقم بزنند.

 

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار