ﺳﻪشنبه 25 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

دکترموسوي:نتيجه اجلاس بايدتحرک گسترده وتحول درساختارها و برنامه باشد

  • 03 تیر 1392
  • 07:49
  • 0 دیدگاه
  • 390 بازدید
  • Article Rating

 دکتر موسوي:به صفر رساندن صدور سهميه هاي غيرمجاز عمره يکي از دستاوردهاي مهم سال 92- 91 است بايد آنرا جشن بگيريم.
 
به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج نيوز اجلاس مديران ستادي و دفاتر استاني سازمان حج و زيارت بعد از ظهر ديروز يکشنبه با سخنراني اختتاميه حجةالاسلام و المسلمين دکتر موسوي رييس سازمان حج و زيارت در مشهد مقدس به کار خود پايان داد .

در نشست پاياني پس از برگزاري جلسه پرسش پاسخ مديران دفاتر استاني با معاونين و مديران کل سازمان ،آقاي دکتر موسوي طي سخناني به تبيين و تشريح راهبردها و دستاوردهاي اجلاس پرداخت.
وي با تقدير از حضور فعال مديران در اين همايش و نيز تشکر از برگزار کنندگان خطاب به مديران گفت: هدف از برگزاري اين اجلاس علاوه بر اطلاع رساني عملکردها و نوآوري ها ترسيم دورنما و تدوين برنامه هاي آينده مديران براي يکسال کاري مي باشد.

نتيجه اين اجلاس بايد تحرک گسترده و تحول در ساختارها و برنامه باشد

آقاي دکتر موسوي سپس در قالب چند راهبردهاي اجلاس را اينگونه برشمرد:
1-لزوم ادامه روند اطلاع رساني خصوصا پيرامون قيمت تمام شده حج و فرايند قيمت گذاري از راههاي گوناگون
2-قيمت حج تمتع سال 92 براساس شاخص هاي کارشناسي تدوين و اعلام شده است و ما در راستاي خريد خدمات همانگونه که بارها گفتيد، سعي کرديم با رايزني هاي مستمر تخيف هايي را بدست آوريم که طبيعتا هرگونه مابه التفاوتي به حساب زائر واريز مي شود.
3-قيمت اعزام زائر توسط شرکت هاي استاني بايد کمتر از شمسا باشد و البته با کيفيت بالا
4-مديران حتما گزارش سازمان بازرسي کل کشور پيرامون حج تمتع سال 91 ر ا مطالعه کنند.
5-در ساختار اجرايي حج تمتع سال 92 مدير مجموعه باتوجه به شرح وظايف تعيين شده تقريبا همه کاره مي باشد .لذا در انتخاب و معرفي مديران توانمند دقت کنيد.و در اين خصوص با هيچ کس تعارف نداشته باشيد زيرا محور کار زائر است.
6-جلسه ي ويژه اي جهت تنقيح و  فراوري  طرح هاي هاي پيشنهادي «زائر ياور» ،« دستيار ياور» و «پزشک ياور» برگزار کنيد.
7-همانگونه که در سال گذشته انتخاب و معرفي مديران آشپزخانه ها از انحصار  چند استان و چند نفر خارج شد .بايد  نيروهاي مبتکر و خلاق از ساير استان هاي ديگر نيز انتخاب و معرفي شوند.و اين روند ادامه يابد.
8- امسال عليرغم وجود مشکلات و موانعي همچون توسعه حرمين و تخريب چندين هتل در مدينه ،دشواري تامين ارز و همچنين انتقال ارز توانستيم به لطف خدا و عنايت ائمه اطهار(ع) بخوبي کارها حج ،عمره و عتبات را با همت شما عزيزان مديريت کنيم تا مقبول و مورد رضايت زائران باشد.
9-آنطور که آقاي فرهمند مدير عمره سعادت گفتند عمره سال 92-91 بسيار روان ،راحت و موفقيت آميز برگزار شده و تاکنون مشکل خاصي در عمليات عمره مشاهده نشده است.جا دارد از آزادگان عزيز که در اين خصوص کمک کردند تشکر کنم.
10-به صفر رساندن  صدور سهميه هاي غيرمجاز در حوزه عمره يکي از دستاوردهاي مهم ما در سال 92- 91  بايد آنرا جشن بگيريم.خداي متعال را شاکر و سپاسگزاريم که عليرغم فشارها ،تهديدها ،کج سليقگي ها و توهين ها توانستيم در راستاي پاسداري از حقوق مردم به اين آمار دست يافتيم ،ما پيش از اين و با تصور هجمه ها انتظار تحقق رقم 60% کاهش بوديم اما امروز اين رقم به حد صفر رسيده است.بدانيد اگر اين امر اتفاق نمي افتاد نمي توانستيم به همان تعداد  مردم را به عمره اعزام نماييم.مردمي که سالها در صف هستند.خدا را شاکريم سهميه غيرمجاز عمره قطع و در اختيار مردم قرار گرفت .
11-با پيگيري هاي انجام شده و تلاش دوستان قيمت تمام شده مسکن و حمل و نقل به نسبت سال گذشته ثابت نگه داشته شد و حج ايران باتوجه به قيمت ،در ميان کشورهاي اسلامي نمونه است .لذا بايد از همه دست اندرکاران تشکر کرد.
12-ساختار اداره امور عتبات بزودي متحول خواهد شد و در زير مجموعه آن دو اداره جديد تعريف و اعلام خواهد شد .اداره اول عراق و اداره دوم سوريه و ساير اماکن مقدس ،بايد موضوع عتبات در سازمان را بايد از حاشيه خارج و به اندازه حج و عمره به آن توجه کرد.در سال گذشته اينچنين بود.
13-طلب شرکت هاي عراقي از شمسا  که سال گذشته در حد بحراني بوده امروز با پيگيري هاي صورت پذيرفته به حدصفر رسيده است که جاي سپاس به درگاه الهي دارد.چرا کساني که تا ديروز انتقاد مي کردند،امروز چيزي پيرامون اين موفقيت ها چيزي نمي گويند.طي سال گذشته شرکت هاي عراقي به ايران آمدند و بعلت فشار راضي به بازگشت به عراق نبودند امروز طومار تشکر امضا مي کنند.
14-در راستاي درک تحول انجام شده در ساختار و فعاليت هاي شرکت شمسا بايد جايگاه پيشين و فعلي آن مورد بررسي قرار گيرد.شمسا با اصلاح روند قبلي به نقطه مقبول رسيده اما براي دستيابي به نقطه مطلوب بايد تلاش مضاعف کرد و شمسا بايد بازهم جايگاه خود را ارتقا ببخشد.
15-همه نهادهاي فعال و همکار در امر حج بايد خود را يک خانواده بدانند و ما خوشبختانه دوستان خوبي در مرکز پزشکي و بخش هواپيمايي داريم که ان شاءالله بتوانيم در نشست هاي شوراي مديران سازمان از ديدگاههاي و نظرات اين عزيزان استفاده کنيم.
16-در راستاي عملياتي شدن طرح هاي پيشنهادي «زائر ياور» ،« دستيار ياور» و «پزشک ياور» مديران استان با شناسايي افراد توانمند ،پيش از آغاز عمليات حج 92 داوطلبان را سازماندهي و آموزش  بدهند.و به تهران معرفي نمايند.
17-باتوجه به هدف گذاري کلان سازمان ،متاسفانه دوستان گزارش دادند  تاثيرگذاري جلسات آموزش ضعيف ارزيابي شده است لذا اداره بازرسي با تعيين شاخص هاي مطلوب نسبت به بررسي موضوع و اعلام نتيجه اقدام کند.
18-باتوجه به ابلاغ رسمي کاهش رقم 20% از سهميه هاي حج تمامي کشورهاي اسلامي  بخاطر توسعه حرمين و کاهش شديد فضاي طواف ،اما عليرغم اين کاهش سهميه امسال جمهوري اسلامي در حدود 4528 نفر بيش از سهميه سال گذشته در اختيار مردم قرار مي گيرد ،يعني باتوجه به افزايش سهميه امسال  در متن قرارداد، کاهش 20%نسبت به سال گذشته نيست بلکه به نسبت سهميه افزايش يافته است  که حدود 3528 نفر افزايش داريم ،از طرفي 1000 نفر از عوامل اجرايي کاسته شد که مجموعا 4528 نفر در اختيار مردم قرار مي گيرد .بدون ترديد اگر تحرک و رايزني هاي لازم از سوي سازمان صورت نمي گرفت دستيابي به اين موفقيت ممکن نبود.
19-استقلال دفاتر استاني از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامي يک دستاورد بزرگ ديگري بود که تحقق آن جز در سايه لطف خداوند متعال ممکن نمي شد.لذا معاونت توسعه و منابع انساني بايد سريعا کارهاي اجرايي مربوط به اين امر را انجام و مراتب را به ادارات ابلاغ کند.همچنين در همين چارچوب بزودي شاهد افتتاح و راه اندازي 8 اداره کل حج و زيارت در 8 استان خواهيم بود.
20-تصويب مشاغل حاکميتي و خروج سازمان از حالت تصديگري .ضروري است مديران دفاتر استاني اين رخداد را براي کارکنان خود و نيز مسئولين استاني بويژه در جلسات شوراي اداري توضيح و شرح دهند.
21-ارتقاي رتبه کارکنان که پيش از اين در نهادهاي خارج از سازمان انجام مي گرفت ،بحمداالله با پيگيري هاي صورت گرفته اين کار در حال حاضر در درون ادارات سازمان انجام مي پذيرد.رتبه هاي کارشناسي – کارشناسي ارشد ،خبره و عالي ...
22-چارت تشکيلاتي پس از تصويب فورا ابلاغ و عملياتي شود ،در ساختار جديد شاهد شکل گيري معاونت عتبات خواهيم بود.
23-دوستان معاونت توسعه مديريت در يک بازه زماني سي روزه موضوع راه اندازي «بانک حج » و « هواپيمايي حج» را جمع بندي و اعلام کنند تا اقدامات بعدي صورت گيرد.
24-لزوم افزايش ناوگان اتوبوسي جابجايي زائران عتبات و همچنين افزايش کيفيت ناوگان حمل و نقل زائر در اين حوزه
25-اداره کل عتبات و شمسا مشترکا و همچنين عمره سعادت فيلم کوتاهي پيرامون روند خدمات رساني به زائران در بخش هاي مختلف اعم از اسکان ،ثبت نام و تغذيه تهيه و با استفاده از فرصت هاي زماني مناسب براي زائران نمايش دهند.
26-انتخاب مديران آشپزخانه هاي عتبات از ميان مديران آشپزخانه هاي عمره با هدف تبادل تجارب و افزايش کيفيت کارها و فعاليت هاي خدمات رساني به زائران در اين بخش صورت پذيرد.
27-لزوم استمرار اجاره هتل هاي خوب و مورد رضايت زائران در عراق و حذف هتل هاي نامرغوب از چرخه مسکن عتبات.
28-امور مالي بويژه هزينه ها و قيمت تمام شده اعزام زائران در حوزه عتبات و شرکت شمسا بايد شفاف باشد و در اختيار عموم قرار گيرد.
29-پست هاي موازي و ناکارآمد در شرکت شمسا و دفتر نمايندگي و حوزه عتبات شناسايي و بطور کارشناسي از  تشکيلات مربوطه حذف گردد.(تشکيل کميته اي با شرکت آقايان کاظمي نيا ،عسکري ،اخوان و صبا)
30-تشکيل جلسات مشترک مديران سايت هاي سازمان ،شمسا،و عمره سعادت بصورت هفتگي در راستاي همپوشاني اطلاعات و رويدادها و غني سازي بخش اطلاع رساني.در همين چارچوب لازم است سايت هاي استاني نيز فعال گردد.
31-طرح پزشک مجموعه در حج تمتع سالجاري بطور جدي عملياتي مي شود لذا مديران نهايت همکاري داشته باشند و افراد را نسبت به وظايف محوله توجيه نمايند.البته مرکز پزشکي در اين خصوص به اقدامات لازم صورت داده و مي دهد.
32-نظارت بر کارکرد دفاتر زيارتي دقيق و بيشتر شود .در نظارت و اظهار نظر نسبت به افراد خاطي رو دربايستي و تعارف نداشته باشيدتشويق و تنبيه را باهم ببينيد.
33-شهر مقدس قم بدليل وجود مراجع معظم تقليد و حوزه هاي علميه و ارتباط گسترده روحانيون بويژه مبلغان با نقاط مختلف کشور  بعنوان کانون فرهنگي کشور قلمداد مي شود. لذا توجه به جايگاه و تاثير اين شهر در افکار عمومي بسيار مهم است .مديريت حج و زيارت قم بايد با طراحي ويژه و در قالب يک برنامه منظم ضمن دعوت از مديران سازمان جهت ارائه گزارش به محضر مراجع جلساتي ويژه مجمع طلاب استان هاي مختلف برگزار کند.تحقق اين مهم مستلزم بکارگيري يک نيروي فعال در امر روابط عمومي و اطلاع رساني درست مي باشد.هدف ما اطلاع رساني صحيح و مبتني بر واقعيت است ،از هچکس کار خلاف شرع خواسته نمي شود  .همانگونه که بيان گزارش هاي خلاف واقع گناه تلقي مي شود ،عدم بيان حقيقت يا سکوت در برابر آن نيز کار درستي نيست.افراط و تفريط خوب نيست.
34-واحدهاي قرباني و امداد حج 92 ظرف ده روز آينده طرح ها و برنامه هاي جديد و ابتکارات خود را  براساس نقاط قوت سال هاي گذشته و آسيب شناسي نقاط ضعف آماده و تحويل دهند .در اين زمينه از تجارب ديگران نيز استفاده کنيد.
35-توجه به فرايند نيرو سازي در واحدهاي مربوط به حج .متاسفانه کمبود نيروي کارشناس در ساختار محسوس است و مقايسه را سخت کرده است.افراد خوب ،مستعد و توانمند را جذب و براي آينده تربيت کنيد.
36-آناليز قيمت هاي حج ،عمره و عتبات را بطور شفاف و از رهگذر رسانه ها و سايت ها در معرض افکار عمومي قرار دهيد.
37-لزوم حذف برخي از وسايل سنتي و ناکارآمد از چرخه  فعاليت هاي حوزه عتبات ،در عراق ،از جمله چرخ دستي که نبايد شاهد چنين مظاهري باشيم.
38-تا مي توانيد اقلام و مواد غذايي را از داخل کشور تهيه کنيد تا کيفيت تغذيه زائران افزايش يابد .حتي شرکت هاي عراقي طرف قرار داد را نيز به وارد کردن اقلام خوراکي از ايران تشويق کنيد.
39-ملزم نمودن مالکان هتل هاي عراقي به عقد قراردادهاي حقوقي .تا مي توانيد مفاد قراردادها را ملاک عمل قرار دهيد.در متن قراردادها تمامي تعهدات طرف مقابل را درج کنيد تا در برابرهر تخلف از ميزان تعهد آن کاسته و از مبلغ اعلام شده کسر گردد.
40-چينش کاروان هاي حج تمتع براساس قرعه است و همه بايد از اين روش دفاع کنند.نبايد عده اي براي شانه خالي کردن از زير بار مسئوليت فرافکني کنند.
41-مشروح  وظايف اداره حقوقي و امور قراردادها به تصويب رسيده لذا به کليه دفاتر استان ها  ابلاغ  گردد. و در صورتيکه مديران ،پيشنهادي دارند ارائه نمايند.
42-قرار داد حج 92 از جمله مهمترين دستاوردهاي نظام اسلامي در سال گذشته است که توانستيم آنرا با بهترين شکل ببنديم و اين افتخاري براي نظام مقدس اسلامي است.
43-به کارهاي حاشيه اي وارد نشويد و در راستاي هماهنگي و همکاري تا جايي که مي توانيد حرکت کنيد.مدير نبايد نفاق داشته باشد تا مي توانيد همکاري کنيد اما اين راه هم بدانيد تکاليف و وظايف براي همه مشخص شده است.همه ما زير بيرق  مقام معظم رهبري کار مي کنيم و مشروعيت ما از رهبري و ولايت است.
44-براساس اعلام واحد رايانه در حج سال 91 حدود 94درصد زائران از وضعيت مسکن رضايت داشته اند اما بازهم بايد در اين خصوص کار شود .لذا آقايان کاظمي نيا و فرهمند  سريعا کار هتل هاي مدينه را به سرانجام برسانند.
45-در خصوص بکارگيري فن آوري روز و توسعه دامنه فعاليت هاي IT در سطوح مختلف مديريت سازمان شتاب بيشتري صورت گيرد و ما هم جهت تامين و خريد تجهيزات آمادگي داريم.کاري کنيد که مردم در منازل کار هاي مربوط به حج و زيارت را انجام دهند .
46-امور امنيتي و نکات و تذکرات حراستي را جدي بگيرند و تذکرات حراست را نصب العين خود قرار دهيد.
47-همه مديران حج و زيارت بطور 24 ساعته بايد در خدمت مردم باشند ما ساعت کار مشخصي نداريم و اين امر فقط محدود در موسم حج و هنگام حضور در عربستان نيست .
48-لزوم بهره برداري درست و همه جانبه مديران از همايش ها و جلسات متمرکز آموزشي و شناسايي مشکلات و توجيه زائران در راستاي بيان برنامه ها و راهبردهاي سازمان و اطلاع رساني صحيح به مردم.
49-فعاليت مديران راهنماي عتبات مطلوب نيست سعي کنيد مديران را پيش از اعزام توجيه و آموزش دهيد و در اين خصوص کتابچه ها و جزوات آموزشي مفيد طراحي و در اختيار  آنان  قرار دهيد
50-لزوم رعايت ضوابط و دستورالعمل هاي  ارسالي از سوي مرکز در خصوص اعزام زائر  به عتبات توسط استان ها
51-تا زماني که قيمت طرح اعزام متمرکز زائران استاني کمتر از  شرکت شمسا باشد اعزام زائر توسط استان ها تدوام مي يابد.
52-اداره کل بازرسي و نظارت موظف به پيگيري موارد اجرايي فوق مي باشد.

 

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار