دوشنبه 10 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری

عید غدیر خم بر همه پیروان امیر المومنین علی (ع) تهنیت باد.

  • 17 مرداد 1399
  • 18:02
  • مذهبي
  • 0 دیدگاه
  • 199 بازدید
  • Article Rating
عید غدیر خم بر همه پیروان امیر المومنین علی (ع) تهنیت باد.

روز هجدهم ماه ذی‌الحجه، یادآور روز مهمی در تاریخ است.

این روز بواسطه معرفی حضرت علی (ع) از سوی پیامبر (ص) بعنوان جانشین و وصی خود در محلی بنام غدیر خم در حجه الوداع به نام عید غدیر نامگذاری گردیده که به‌حق از عظیم‌ترین اعیاد است .

 

 هجدهم ذی‌الحجه روزی است که رسول خدا(ص) پس از انجام  آخرین حج  خود در سال دهم هجری به هنگام مراجعت به مدینه، مردم را در وادی «غدیر» جمع کرد و فرمان خدا یعنی نصب حضرت علی(ع) به امامت و ولایت بر امت را به آنان ابلاغ کرد.

در آن جا بود که آیه ۳ سوره مائده (الْیوْمَ اکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُم، وَ اتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی، وَ رَضیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِینا) نازل شد و خداوند با برگزیدن حضرت علی(ع) به امامت امت، دین اسلام را کامل گردانید و دشمنان آن را ناامید و مایوس ساخت.

بنابر روایات، رسول خدا(ص)، در غدیر خم مردم را گرد آورد و دست علی(ع) را بلند نمود تا همگان او را ببینند و فرمود: «ای مردم، آیا من از خود شما، بر شما بیشتر ولایت ندارم؟» مردم پاسخ دادند: «آری،‌ای رسول خدا.» حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ  مومنین هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من  مولای اویم، علی مولای اوست.

رسول خدا(ص) سه‏ بار این جمله را تکرار کرد و فرمود:

«خداوندا، دوست بدار و سرپرستی کن، هر کسی که علی را دوست و سرپرست خود بداند و دشمن بدار هر کسی که او را دشمن می‌دارد و یاری نما هر کسی که او را یاری می‌نماید و به حال خود رها کن، هر کس که او را وا می‌‏گذارد.»

سپس خطاب به مردم فرمود: حاضران این پیام را به غایبان برسانند.

از حضرت زهرا (س) پرسیدند:«آیا پیامبر(ص) پیش از رحلتش درباره امامت امیرمؤمنان چیزی فرمود؟»آن حضرت جواب داد:

«شگفتا! آیا روز غدیر خم را فراموش كردید؟!»

در جای دیگری نیز می فرماید: «خداوند پس از غدیر خم برای كسی حجت و عذری باقی نگذاشت.»

امام رضا(ع) فرمود:

روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین...
عباس خداشناس امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار