شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

مذهبي

شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.

  • 01 مهر 1402
  • 17:42
  • مذهبي
  • 0 دیدگاه
  • 130 بازدید
  • Article Rating
شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.

شهادت مظلومانه یازدهمین پیشوای شیعیان جهان حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه امام عصر حضرت مهدی صاحب‌الزمان عجل الله تعالی ظهوره و به عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت تسلیت عرض می‌نماییم.

شب تاریک هوای سحرش را می‌خواست
شهر انگار خسوف قمرش را می‌خواست
گوشۀ حجره کسی چشم به راه افتاده
حسن دوم زهرا پسرش را می‌خواست
حضرت عسکری از درد به خود می‌پیچد
زهر از سینۀ آقا جگرش را می‌خواست

ابومحمد حسن بن علی (علیه‌السّلام) (۲۳۲-۲۶۰ ق)، ملقب به عسکری، نقی، زکی، فاضل و امین، فرزند امام علی هادی (علیه‌السلام)، پدر حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است.
آن حضرت بعد از شهادت پدرش در ۲۲ سالگی به امامت رسید و به مدت ۶ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت. امامت ایشان در زمان خلفای عباسی و تحت کنترل شدید حکومت وقت قرار داشت، اما با همۀ فشارها و پی جویی‌های پیوستۀ حکومت عباسی، یک سلسله فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و علمی، در راستای حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام می‌داد؛ دفاع از اسلام و رد شبهات و تربیت شاگردان برجسته، گسترش حلقۀ ارتباطی با شیعیان از طریق نمایندگان، رهبری فعالیت‌های سیاسی سری، آگاهی‌بخشی سیاسی نسبت به رجال مهم شیعه، پشتیبانی مالی از شیعیان، معرفی حضرت مهدی (علیه‌السّلام) به عنوان جانشینی خود، آماده‌سازی شیعیان برای دوران غیبت و موارد دیگر از جمله فعالیت‌های آن حضرت بود.
سرانجام امام حسن در تاریخ هشتم ربیع الاول ۲۶۰ قمری به دستور معتمد عباسی مسموم و به شهادت رسید و در همان شهر سامرا و در کنار مزار پدرشان به خاک سپرده شد و امروزه دارای حرم و بارگاهی است که محل زیارت و عبادت زائران است.

عباس خداشناس امتیاز به خبر :

آرشیو اخبار